Inzicht in uw babys slaap.


 

Begrijpt u wat er gebeurt als uw baby slaapt?

We weten allemaal dat pasgeboren baby’s meer slaap nodig hebben dan volwassenen, omdat ze groeien en zich ontwikkelen.

Maar wist je hoe anders het slaappatroon van een baby is dan dat van ons?

Een baby wordt geboren met slechts 25% van zijn uiteindelijke hersenvolume, en dat groeit uit tot bijna 70% van het volwassen volume in slechts de eerste twee levensjaren!

 

De ontwikkeling van de hersenen, alsook het fysieke herstel en de groei, vinden plaats tijdens de slaap, en het is dan ook geen wonder dat pasgeborenen daar tot 18 uur per dag mee bezig zijn.

Relatief volume ten opzichte van een volgroeid brein.

De slaap van pasgeboren baby’s komt voor in stukken van 3-4 uur, voornamelijk onderbroken door voedingen. Als u enig inzicht hebt in wat er tijdens deze slaapperiodes gebeurt, kunt u beter begrijpen waarom uw kleintje zo gemakkelijk wakker wordt en waarom hij soms onrustig lijkt te slapen.

 

Dus wat zijn de stadia van de slaap?

Diepe slaap

Diepe slaap of rustige slaap staat bij volwassenen bekend als Non-Rapid Eye Movement (NREM) slaap. Deze fase van de slaap helpt de lichamelijke energie te herstellen en de groei van het lichaam te bevorderen. Het doet dit door bloed weg te leiden van de hersenen naar onze spieren. De hersengolfactiviteit is erg traag tijdens onze diepe slaap.

 

Als volwassenen beginnen wij onze slaapcyclus door direct in de diepe slaap te gaan. Ik weet dat het niet altijd zo voelt, maar dat komt omdat deze fase is opgedeeld in drie verschillende fasen:

  1. De eerste fase duurt ongeveer 5 minuten en helpt ons om ons voor te bereiden op de slaap, maar onze ogen zijn gesloten. Als we wakker worden tijdens dit, kan het voelen alsof je nooit hebt geslapen.
  2. Het tweede stadium wordt echte slaap genoemd en kan tussen 10 en 25 minuten duren.
  3. Het laatste stadium is de eigenlijke diepe slaap. Dan hebben we moeite om uit onze slaap te ontwaken, en als we dat doen, voelen we ons erg groggy en kunnen we het gevoel hebben dat we aan de verkeerde kant van het bed wakker zijn geworden.

Lichte slaap

Na de diepe slaap gaan we over naar de lichte fase van de slaap. Lichte slaap, is ook bekend als actieve slaap, of Rapid Eye Movement (REM) slaap bij volwassenen. Dit is het droomstadium van de slaap. We noemen het lichte slaap omdat we er gemakkelijk uit gewekt worden, maar het wordt ook wel actieve slaap genoemd. Tijdens deze fase van de slaap wordt de bloedtoevoer naar de hersenen verdubbeld en zijn de hersenen zeer actief, vandaar al dat dromen.

 

Actieve slaap is van vitaal belang om de informatie die wij overdag hebben opgenomen te verwerken en op te slaan. Het helpt ons een langetermijngeheugen te vormen en is essentieel voor de ontwikkeling van onze hersenen.

De lichtfase wordt met elke slaapcyclus steeds langer, vandaar dat we ’s morgens vaak dromend wakker worden en ons onze dromen herinneren.

 

Aan het eind van dit stadium hebben we één slaapcyclus voltooid.

De slaapcycli van volwassenen duren 90-110 minuten, waarbij ongeveer 25% van onze slaap wordt doorgebracht in de lichte fase en vervolgens 75% in de diepe slaap.

Hoe slapen baby’s?

Pasgeborenen hebben een heel ander slaappatroon dan volwassenen. Een volledige slaapcyclus duurt slechts ongeveer 45-60 minuten en baby’s gaan direct in een lichte slaap in plaats van te beginnen met de diepe slaap zoals wij volwassenen doen. Pasgeborenen (0-6 maanden) brengen 50% van hun slaapcyclus door in een lichte slaap en 50% in een diepe slaap, waardoor hun hersenen meer tijd hebben om zich te ontwikkelen.

Volwassenen brengen ongeveer 75% van de slaapcyclus door in diepe slaap en 25% in lichte slaap. Pasgeborenen verblijven 50% in de diepte en 50% in het licht.

 

Hoe weten we in welke fase van de slaap onze baby zich bevindt?

U hebt vast wel eens gemerkt dat uw kleintje net in slaap lijkt te vallen, maar bij de geringste beweging of het minste geluid is hij weer klaarwakker. Dat overkomt ze allemaal en dat komt omdat ze beginnen met hun lichte slaap. Ze blijven 20-30 minuten in de lichte slaap met een zeer actief brein.

In dit stadium kunt u veranderingen in de bewegingen van uw baby opmerken, zoals fladderende oogbewegingen, grijnzen of grimassen, onregelmatige of snelle ademhaling en hij kan schrikken of zijn ledematen bewegen. Er treden andere veranderingen op die we niet kunnen zien, zoals een stijging van de bloeddruk en de hartslag. Dit zorgt voor een grotere bloedtoevoer naar de hersenen van uw baby om het geheugen te helpen opbouwen en zo de ontwikkeling van de hersenen te bevorderen.

 

De lichte fase van het slapen is in feite ook een verdedigingsmechanisme voor jonge baby’s en een belangrijke overlevingstechniek. Omdat ze licht slapen, kunnen ze wakker worden als ze in gevaar zijn, bv. te warm of te koud, honger hebben, moeite hebben met ademhalen met een snotneus, of als hun luchtwegen door iets worden belemmerd. Zij kunnen om hulp roepen om uw aandacht te krijgen en zich zo tegen gevaar beschermen.

Als ze in diepe slaap komen, zijn er geen actieve oogbewegingen. Hun ademhaling wordt regelmatiger en hun spieractiviteit vermindert, waardoor ze heel stil blijven liggen. Je kunt hun arm optillen of een hand bewegen, en het valt weer op zijn plaats zonder dat ze opkijken. De hartslag vertraagt, en deze fase bevordert het fysieke herstel en de groei van het lichaam.

Tegen de tijd dat ze zes maanden oud zijn, is hun slaappatroon een beetje veranderd. Baby’s brengen nu nog maar 30% van de tijd in de lichte fase door, en u zult blij zijn te horen dat bijna 70% in diepe slaap wordt doorgebracht. U zult merken dat ook u van een paar extra welverdiende uren slaap zult genieten!

Conclusie

Je zou nu beter moeten begrijpen hoe onze baby’s slapen en hoe verschillend dit is van ons slaappatroon.
Welke verschillen heb je gemerkt in de slaap van je baby? Laat het de gemeenschap weten door hieronder een opmerking of vraag achter te laten.

 

 

 

 

Recent Content