Het vinden van de perfecte bedtijdroutine



Vermoeide ouders hebben het gevoel dat ze nooit meer zullen slapen en zouden alles geven voor maar een paar uur onder een warme deken. Jammer genoeg waarderen baby’s slaap niet altijd even erg als volwassenen!

De meeste kleintjes hebben een beetje hulp nodig om in het Land van Nod te komen. Velen vechten tegen de slaap, schoppend en schreeuwend met al hun kracht.

 

Lees verder om te ontdekken hoe een bedtijdroutine uw kleintje in slaap kan sussen en hoe u dit voor uw gezin kunt doen werken.

Routine is je beste vriend

Voordat je baby drie maanden oud is, heb je belangrijkere dingen aan je hoofd dan een routine op te bouwen. Het leven voelt als een eindeloze cyclus van voeden, verschonen en slapen die soms geen enkele reden heeft.

 

Profiteer de eerste maanden van alle slaap die je kunt krijgen, en geef jezelf een schouderklopje omdat je het zo ver hebt geschopt.
Na drie maanden begint u misschien een idee te krijgen van de slaapbehoeften van uw baby. Nu is een heel goed moment om te beginnen met een georganiseerd bedtijdritueel.

Een consequente bedtijdroutine zal uw baby helpen gezonde patronen te ontwikkelen voor de komende maanden en jaren. Het helpt om zijn lichaamsklok te reguleren. Hij krijgt een gevoel van veiligheid, wetende wat er gaat komen.

Melatonine en zijn magische krachten

Zodra de lichten gedimd zijn en je baby beseft dat het bedtijd is, geeft zijn lichaam hem een golf van dat wonderlijke slaapverwekkende hormoon, melatonine.

Gezonde baby’s, kinderen en volwassenen krijgen een melatoninekick ongeveer 30 minuten voor ze in slaap vallen. Een betrouwbare bedtijdroutine kan dit proces helpen. Tegen de tijd dat je hem in zijn wiegje legt, zal hij hopelijk klaar zijn om zich in te stoppen.

Warme en donzige gevoelens

Bovenal kan de bedtijdroutine een mooie vorm van hechting zijn, ongeacht of mama borstvoeding geeft of niet. Deze kostbare tijd ’s avonds wordt al snel een dierbare ceremonie voor iedereen, vooral voor werkende ouders die hun baby overdag niet te zien krijgen.

 

Timing is alles

Wanneer is de perfecte tijd om je baby naar bed te brengen? Meestal is dat tussen 18.00 en 19.30 uur, maar dat hangt af van uw eigen schema en dat van uw baby.

Dit komt omdat jonge kinderen een natuurlijk circadiaan ritme hebben waardoor ze ’s morgens vroeg wakker worden. Dat gezegd hebbende, typische bedtijden van baby’s kunnen per cultuur sterk verschillen. In sommige landen is het niet ongebruikelijk dat kleine kinderen om 23.00 uur naar bed gaan. En ze zijn allemaal nog goed geworden ook.

Het belangrijkste is dat uw baby genoeg slaap krijgt en dat u consequent bent en dezelfde bedtijd aanhoudt.

Afhankelijk van de leeftijd van uw baby, is genoeg slaap tussen de 10 en 16 uur.

Let op tekenen van vermoeidheid

Hoewel ze nog niet kan praten, kan je baby je toch al genoeg signalen geven dat ze moe is.

 

Let op de volgende signalen bij jonge baby’s: vuistjes sluiten, schokkerige ledematen, achterover buigen of in de ruimte staren. Baby’s van alle leeftijden geeuwen, wrijven in hun ogen, trekken aan hun haar of oren, en kunnen prikkelbaar of kieskeurig zijn.

Zoals elke ouder snel leert, is er een punt waarop er geen weg terug is als baby’s oververmoeid raken. Deze vermoeidheid kan leiden tot kleverigheid, onrust, driftbuien, bonken met het hoofd, gooien met voedsel en hyperactiviteit.

Het is moeilijk om een oververmoeide baby in slaap te krijgen. Oververmoeidheid kan uw baby hysterisch maken, en de driftbuien kunnen hevig zijn. Gelukkig motiveert dit de ouders meestal om de volgende keer veel vroeger op de vermoeide signalen in te gaan.

Wat hoort bij een bedtijdritueel

 

Als het tijd is om met je bedtijdroutine te beginnen, is schemerlicht regel nummer één. Duisternis zorgt ervoor dat het lichaam melatonine aanmaakt. Kunstmatige vormen van licht, zoals computer- of tv-schermen, staan dit noodzakelijke proces in de weg, dus vermijd het gebruik daarvan.

Bedtijd is de verkeerde tijd voor krachtige activiteit. Bewaar het gooien, kietelen en achtervolgen voor overdag.

Afgezien van het lage licht, is het niet zo belangrijk wat je in je bedtijd routine stopt. De sleutel is consistentie. Door elke avond dezelfde dingen te doen, zal je baby ze associëren met slapen.

Ontspannende activiteiten voor het slapengaan kunnen zijn:

  • een warm bad
  • een massage
  • een zacht gesprek
  • luier verschonen
  • pyjama
  • lezing
  • zingen

 

Ze zal houden van het geluid van je stem in welke vorm dan ook. Als u uw baby te slapen legt, kunt u een “goede nacht” zinnetje inlassen: woorden die u altijd zegt om de bedtijdroutine af te sluiten. In een perfecte wereld zou ze deze zin associëren met gaan slapen, haar ogen sluiten, en in slaap vallen.

Kleine Comforts Help

Als uw baby aan een lievelingsknuffel (een lievelingsknuffel, -deken of -speen) gehecht is, zorg er dan voor dat deze klaar ligt voor het begin van de bedtijdroutine.

Het is heel gewoon dat peuters hun lieveling zelf gaan halen als ze zich klaar voelen om te slapen.

Een koelere kamertemperatuur van 18-20 graden Celsius of 63-68 graden Fahrenheit is ideaal voor de babykamer. Als je baby het ’s nachts te warm heeft, vermindert dat het effect van melatonine, dat magische slaaphormoon.

 

Volwassenen associëren witte ruis meestal met stress, maar baby’s vinden het heerlijk. Toen het nog gezellig was in de baarmoeder, had het geluid daar beneden het volume van een grasmaaier.

Witte ruis verlaagt het stressniveau bij baby’s. Het blokkeert ook een hele reeks geluiden die uw baby vreemd of eng zou kunnen vinden.

En het beste van alles is dat witte ruis uw baby kan helpen door de “slaap-opwekkings”-fasen heen te komen zonder wakker te worden. Slaapopwekkers gebeuren als je baby uit een diepe slaap komt. Slaapcycli zijn veel korter bij baby’s. U kunt hier meer lezen over slaapcycli.

Uw baby zal langer slapen als het hem lukt om uit de slaapcyclus te komen en uit zichzelf weer in een diepe slaap te vallen.

Consistentie is de sleutel

Als je een routine hebt gevonden die voor iedereen werkt, wees dan consequent. Baby’s houden van routine en ze voelen zich veilig als ze een zelfverzekerde leider hebben. Zelfs als je niet erg zelfverzekerd bent, “doe alsof tot je het maakt”. Uw consequente leiderschap en een voorspelbare bedtijdroutine zullen uw baby een veilig gevoel geven.

Dit gaat niet volgens plan

Als je bedtijdroutine niet zo goed gaat, gun jezelf dan een pauze. Het kost tijd om het goed te krijgen. Probeer te experimenteren met tijden: begin een half uur eerder of later, verkort de routine, of laat een stap weg. Je zou ook de andere ouder kunnen laten proberen.

 

Lief Dagboek

Het bijhouden van een slaapdagboek kan een enorme hulp zijn als het niet zo goed gaat. Schrijf feiten op zoals wanneer je met de routine begon, wat je deed, hoe lang het duurde, en hoe je baby reageerde.
Een dagboek is bijzonder nuttig om patronen en problemen op te sporen die u zich de volgende ochtend in uw slaperige toestand waarschijnlijk niet meer zult herinneren.

 

Andere hindernissen die niet zullen helpen

Denk aan gebeurtenissen of groeispurten in het leven van uw baby tot nu toe die zijn slaap zouden kunnen verstoren. Door tandjes krijgen, ziekte of emotioneel trauma in het huishouden kan een rustige baby veranderen in een verfomfaaid monster.

Dan zijn er nog de ontwikkelingssprongen. De Nederlandse arts en professor Frans Plooij ontwikkelde de populaire “Wonder Weken” denkschool. Hij beweert dat bepaalde ontwikkelingssprongen van baby’s op bepaalde momenten in hun ontwikkeling plaatsvinden. Deze sprongen overweldigen baby’s en maken dat ze zich vreemd gaan gedragen.

Uit het onderzoek van Plooij blijkt dat de slaap zeer merkbaar verstoord raakt rond de 37e levensweek (9-10 maanden). Op deze leeftijd kun je rustig slapen wel even vergeten. In deze tijd beginnen baby’s dingen in categorieën in te delen, reacties te testen en met grenzen te experimenteren. Als het op gezond slapen aankomt, kunnen dit soort grote mentale sprongen zeker roet in het eten gooien.

 

Sommige baby’s spelen gewoon geen bal

Tot slot, hier is iets dat je misschien een beetje beter laat voelen. Elke baby is anders en sommige baby’s slapen nu eenmaal beter dan andere. Er is veel over de persoonlijkheid, het temperament en het ritme van uw baby dat aangeboren is en dat u niet zult kunnen veranderen.

Als het moeilijk wordt, zorg dan zo goed mogelijk voor jezelf en weet dat deze fase snel voorbij zal gaan.

Wat werkte voor jou?

Bedtijd routines variëren aanzienlijk. Het bedgeluk van de ene baby is de ergste nachtmerrie van de andere. Sommige routines zijn lang en luxueus, andere gezinnen houden het kort en scherp.

Laat een reactie achter en laat ons weten wat voor uw gezin werkte.
 

 

 

Recent Content