Zoals met alle mijlpalen, bereiken kinderen ze in hun eigen unieke tijdsbestek. Of het nu gaat om kruipen, lopen, praten of lezen, de meeste kinderen krijgen het onder de knie als ze er klaar voor zijn.
Ondanks wat sommige producten aanprijzen, zeggen kinderpsychologen dat je een baby niet kunt leren lezen. Hun hersenen zijn gewoon niet gemaakt om te leren lezen in de kindertijd.
Of u nu een baby of een 4-jarige hebt, u kijkt misschien al uit naar de dag dat ze leren lezen. Hieronder duiken we in het onderzoek naar wat je volgens deskundigen wel en niet moet doen om deze belangrijke levensvaardigheid te bevorderen.
Hoe vroeg kunnen baby’s beginnen met het aanleren van nieuwe vaardigheden?
Je hebt misschien wel eens gehoord van de analogie dat de hersenen van kinderen net sponzen zijn. Het is waar. Ze worden leergierig geboren, volgens de Centers for Disease Control and Prevention.
Hun hersenen groeien snel vanaf de geboorte tot de vroege kinderjaren. Volgens de CDC kunnen de eerste acht levensjaren van een kind de basis leggen voor toekomstige leerprestaties, gezondheid en succes in het leven.
Voor ouders en verzorgers kan dat aanvoelen als een grote druk. Zij alleen zijn verantwoordelijk voor de ondersteuning van de ontwikkeling van het kind in die eerste jaren. Maar in plaats van je overweldigd te voelen, beschouw het als een voorrecht! Jij bent verantwoordelijk voor het vormen van de volgende generatie. Hoe cool is dat?
Volgens de CDC kunnen ouders en verzorgers baby’s een gezonde start geven door gewoon tegen ze te praten, met ze te spelen en voor ze te zorgen. Activiteiten zoals samen boeken lezen versterken de taal- en communicatievaardigheden van kinderen. Beide vaardigheden zijn bouwstenen van het lezen.
Als ouders is het belangrijk om realistische verwachtingen te stellen. Onnodige druk uitoefenen op uw kind en uzelf is niet nuttig, en sommige onderzoekers zeggen dat het zelfs schadelijk kan zijn.
Kunnen baby’s echt leren lezen?
Er zijn verschillende bedrijven die beweren dat hun producten baby’s, vanaf 3 maanden oud, kunnen helpen bij het leren lezen. Zij brengen flashcards, DVD’s en andere programma’s op de markt, alle tegen een prijs, om dit doel te bereiken.
De bedrijven beweren dat hun methoden onder meer inhouden dat baby’s hele woorden leren lezen voordat ze het alfabet leren. Zij leggen de nadruk op herhaling en frequente lessen. Veel bedrijven zeggen dat het gemakkelijker is om een baby te leren lezen dan een ouder kind. Eén bedrijf beweerde dat 3- en 4-jarigen Harry Potter-boeken konden lezen na gebruik van zijn producten.
Eén programma, Your Baby Can Read genaamd, werd eind jaren negentig razend populair. TV- en radioreclames toonden baby’s die basiswoorden lazen. Mensen waren stomverbaasd, en ouders trapten erin. Velen betaalden 200 dollar of zo voor de flashcards, DVD’s, en meer.
Later ontdekten velen van hen dat hun kinderen niet konden lezen, en zij spanden een collectieve rechtszaak aan. Ook de Federal Trade Commission bemoeide zich ermee en bestrafte de oprichters van Your Baby Can Read.
Wat zegt het onderzoek?
Na de populariteit van Your Baby Can Read wilden onderzoekers voor eens en voor altijd een antwoord geven op de vraag: kunnen baby’s echt leren lezen?
Onderzoekers van de Steinhardt School of Culture, Education, and Human Development van de New York University hebben een gerandomiseerd onderzoek bij baby’s uitgevoerd om de doeltreffendheid van de Your Baby Can Read-producten te bestuderen.
Honderdzeventien zuigelingen, tussen 9 en 18 maanden oud, werden willekeurig in twee basisgroepen ingedeeld. De ene groep gebruikte de dvd’s, de flashcards en de woordboekjes dagelijks gedurende een periode van 7 maanden, terwijl de andere groep baby’s dat niet deed en hun normale routines volgde.
De onderzoekers van de NYU maakten bij hun studie gebruik van de modernste eye-tracking technologie. Die technologie werd gebruikt om zelfs de geringste oogbewegingen te volgen en zo na te gaan hoe de zuigelingen hun aandacht verdeelden. De oogbewegingen toonden ook aan hoe de baby’s hun blik van de ene plaats naar de andere verplaatsten wanneer ze specifieke woorden en zinnen te zien kregen.
Met behulp van deze reeks eye-tracking taken en gestandaardiseerde maten, onderzochten de onderzoekers het volgende:
- Voorbereidende vaardigheden, zoals letternaam, letter-klank kennis, print bewustzijn, en decoderen
- Conventioneel lezen, zoals woordenschat en begrip
Uit de resultaten van de proef bleek dat de baby’s die de media gebruikten die leesvaardigheid beloofden, niet leerden lezen. Er was geen verschil in vaardigheidsniveau tussen de twee groepen baby’s bij 13 van de 14 uitgevoerde beoordelingen. De enige beoordeling die een verschil liet zien was de overtuiging van de ouders dat hun kind met deze producten leerde lezen, aldus de onderzoekers.
In 2012 heeft de Federal Trade Commission een aanklacht wegens bedrieglijke en misleidende reclame ingediend tegen de marketeers van Your Baby Can Read en de CEO. Volgens de FTC werd in advertenties beweerd dat het programma kinderen die het gebruikten een voorsprong op school gaf ten opzichte van leerlingen die dat niet deden, maar die belofte was niet bewezen.
De gedaagden troffen een schikking en werden geconfronteerd met een vonnis van 185 miljoen dollar, evenveel als de brutoverkoop van de producten van het bedrijf.
Het is de moeite waard dit te verduidelijken: de FTC dient een klacht in wanneer zij “redenen heeft om aan te nemen” dat de wet is of wordt overtreden. Het indienen van een klacht is geen vaststelling of uitspraak dat een persoon, personen of bedrijf daadwerkelijk de wet hebben overtreden. Het bevel tot schikking is alleen bedoeld voor schikkingsdoeleinden en houdt niet in dat de gedaagden erkennen dat zij de wet hebben overtreden.
Wanneer leren baby’s lezen?
Volgens de American Academy of Pediatrics leren de meeste kinderen lezen als ze 6 of 7 jaar oud zijn. Sommige kinderen leren lezen als ze 4 of 5 jaar oud zijn. Maar het feit dat een kind een voorsprong heeft bij het lezen, betekent niet dat hij of zij dat ook blijft als de school eenmaal begint, aldus deskundigen.
Een auteur en onderwijsconsultant, Wiley Blevins, vertelde The Washington Post dat het vroegste dat hij ooit een kind heeft zien leren lezen 4 jaar oud is. Blevins heeft 15 boeken geschreven over methodes voor het leren lezen op jonge leeftijd.
Blevins zei dat lezen wordt gedefinieerd door het analyseren van woorden letter voor letter en klank voor klank, in plaats van te herhalen wat je hebt onthouden.
Wat zijn de argumenten tegen het te vroeg aanleren van het lezen aan baby’s?
Volgens de American Academy of Pediatrics kan het stimuleren van kinderen om te lezen voordat ze er klaar voor zijn een negatieve invloed hebben op hun interesse in leren. De AAP zegt dat “liefde voor leren” niet kan worden afgedwongen, en dat kinderen die echt van leren houden meer kans hebben om het goed te doen op school.
Andere deskundigen zijn van mening dat het leren lezen van kleuters kan leiden tot een diagnose van een handicap. Ouders, verzorgers en andere volwassenen kunnen kinderen bestempelen als “trage lezers”, terwijl hun hersenen in feite nog niet ver genoeg ontwikkeld zijn om te lezen. Veel deskundigen zijn van mening dat jonge kinderen niet de aandachtsspanne of de motivatie hebben om zich te concentreren op iets zo complex als lezen.
Welke vaardigheden moeten kinderen beheersen voor ze kunnen lezen?
Volgens de onderwijsdeskundigen van de non-profit groep Waterford.org, zijn de volgende vaardigheden die jonge leerlingen moeten leren voordat ze zelfstandig kunnen lezen:
- Fonologisch bewustzijn is het vermogen om woorden, klanken of lettergrepen te herkennen
- Alfabetkennis is het vermogen om gedrukte letters van het alfabet te herkennen en te benoemen
- Printherkenningis vertrouwdheid met boeken en het vermogen ze correct vast te houden
- Fonemisch bewustzijnis het vermogen om afzonderlijke klanken in een woord te herkennen en te manipuleren
- Kritisch denkvermogenhet vermogen beschrijven om een onderwerp te analyseren en een unieke, geïnformeerde mening te vormen
- Vloeiendheid in gesproken taal is het vermogen om hun moedertaal of -talen te spreken en te begrijpen op mondeling niveau
Wat moeten ouders doen om hun kinderen te helpen met leren lezen?
Er zijn verschillende dingen die ouders kunnen doen om de liefde voor leren aan te moedigen en kinderen tegelijkertijd de vaardigheden bij te brengen die ze nodig hebben om te leren lezen. Waterford.org biedt een aantal praktische, op de ontwikkeling afgestemde dingen die ouders kunnen en moeten doen om hun kinderen te helpen leren.
- Lees vaak met je kinderen. U kunt vanaf de geboorte met uw kind beginnen te lezen. Gewoon samen met uw baby voorlezen leert hem of haar luisteren en letters herkennen, die beide essentieel zijn voor het zelfstandig lezen.
- Praat met je kinderen. Het lijkt misschien vreemd als de baby niet terug kan praten, maar vertel voortdurend wat u aan het doen bent. Net als samen lezen helpt dit baby’s bij het begrijpen van geluiden, taal en communicatievaardigheden – allemaal bouwstenen voor lezen.
- Uitstapjes naar de bibliotheek maken. Experts zeggen dat regelmatige uitstapjes naar de bibliotheek kinderen helpen met het ontwikkelen van printherkenning. Om de liefde voor lezen al vroeg aan te moedigen, kunt u hen boeken laten kiezen om thuis te lezen.
- Leer kleuters de letters en symbolen van het alfabet. Deskundigen zeggen dat leerlingen meer kans hebben op succes bij het lezen op de basisschool als ze hun letters kennen voor de kleuterschool.
- Maak er een spel van. We leren allemaal beter als we plezier hebben. Wijs tijdens een wandeling of een boodschap de letters op een bord aan en vraag uw kind u te vertellen welk geluid het maakt. Dit bevordert het fonologisch bewustzijn. Prijs kinderen vaak als ze het goed doen en vermijd teleurstelling of frustratie als ze nog aan het leren zijn.
- Hou het kort. Kinderen hebben een zeer korte aandachtsspanne. Langdurige leessessies kunnen vermoeiend en niet leuk zijn. Plan om meerdere keren per dag samen te lezen, maar voor kortere periodes.
- Laat uw kind aan u “voorlezen”. Zodra uw kind verbaal kan lezen, maar nog niet helemaal, kunt u hem het boek laten lezen en aan u laten vertellen. Dit laat hun verbeelding zien en geeft hun het gevoel dat ze trots en geslaagd zijn. Onthoud wat de deskundigen benadrukken: lezen vloeit voort uit liefde voor leren.
- Vragen stellen tijdens het voorlezen. Uw kind vragen stellen over het verhaal dat u samen leest, bevordert het kritisch denken. Als voorbeeld, “Waarom denk je dat Bliksem McQueen verdrietig was toen hij de race verloor?”
De American Academy of Pediatrics geeft deze tips voor het samen lezen met uw kind:
- Laat uw vinger onder de woorden gaan terwijl u leest om uw kind te laten zien dat de lettertekens het verhaal dragen.
- Gebruik grappige stemmen en dierengeluiden. Dit zal uw kind helpen enthousiast te worden over het verhaal.
- Stop om naar de plaatjes te kijken en vraag uw kind om de dingen te noemen die het op de plaatjes ziet. Bespreek hoe de plaatjes verband houden met het verhaal.
- Nodig uw kind uit om mee te doen wanneer er een herhaald zinnetje in de tekst voorkomt.
- Als je kind een vraag stelt, stop dan en beantwoord hem. Het boek kan uw kind helpen haar gedachten te uiten en haar eigen problemen op te lossen.
- Blijf uw kind voorlezen, ook nadat het heeft leren lezen. Een kind kan moeilijker verhalen aanhoren en begrijpen dan het zelf kan lezen.
- Laat boeken achter in de kamer van uw kind. Zo kan uw kind zelf boeken ontdekken en ervan genieten. Creëer een leesvriendelijke omgeving in de kamer van uw kind met een comfortabel bed of stoel, een boekenplank en een leeslamp.
- Lees boeken die uw kind leuk vindt. Na veel voorleessessies kan uw kind de woorden van haar lievelingsboek leren. Als dit gebeurt, laat uw kind dan de zinnen afmaken of om de beurt de woorden opzeggen.
- Herken de grenzen van uw kind en stop met lezen voordat er tekenen van frustratie of vermoeidheid optreden.
- Zet uw kind niet onder druk. Dwing of dring uw kind niet met letters, cijfers, kleuren, vormen of woorden. Maak het in plaats daarvan leuk en vind manieren om de nieuwsgierigheid en interesses van uw kind te stimuleren.
Zodra uw kind het lezen onder de knie heeft, laat hem of haar dan hardop lezen. Dit helpt vertrouwen opbouwen! Maar onthoud, ze zijn nog aan het leren. Als hij om hulp vraagt bij een woord, geef het dan meteen. Dwing hem niet om het uit te klinken, tenzij hij het zelf wil proberen.
En tenslotte, geef veel lof!
Slotgedachten
Als ouders willen wij dat onze kinderen gelukkig zijn en dat zij later in hun leven succesvol kunnen zijn. Ik neem het de ouders niet kwalijk die producten kopen die beweren dat ze baby’s kunnen leren lezen. Per slot van rekening proberen die ouders gewoon te doen wat zij denken dat het beste is voor hun kinderen.
Hoewel wij als ouders een enorme verantwoordelijkheid hebben om jonge geesten te vormen, is het belangrijk te onthouden dat onze kinderen uniek en onafhankelijk zijn. Natuurlijk zijn er voorgestelde mijlpalen, maar de meeste kinderen zullen die in hun eigen tijd bereiken.
Kinderartsen, opvoeders en deskundigen zeggen dat de meeste kinderen zullen leren lezen zodra ze naar school gaan. Laat dat de druk van u als ouder afnemen als u een baby of kleuter thuis hebt. Zoals gezegd kunnen we veel doen om de leesvaardigheid vóór het lezen te stimuleren, en de meesten van ons doen dat waarschijnlijk al in een of andere vorm.
Een van de grote vreugdes en voorrechten van het ouderschap is je kinderen te zien leren. En als uw kind eenmaal de mijlpaal van het lezen heeft bereikt, zal uw hart zwellen van trots.